Nyhet
Barnehagens rolle i å utjevne sosiale forskjeller
Publisert 28 januar 2025
I dagens Norge står vi overfor flere humanitære utfordringer, og blant de mest presserende er barnefattigdom.
av barnehagesjef i ULNA, Line Kristoffersen
Ifølge Statistisk sentralbyrå levde 11,7 prosent av barn mellom 0-6 år i husholdninger med vedvarende lavinntekt i 2021. Dette tilsvarer om lag 63 000 barn. Fattigdom rammer bredt, men barn i innvandrerfamilier, familier med én forsørger, og familier med mange barn er spesielt utsatte.
Hos Ulna Barnehagene har vi en overordnet målsetting om å utjevne sosiale forskjeller og fremme fysisk og psykisk helse. Vi ønsker å skape robuste barn som mestrer livet, og vi mener at barnehagen spiller en viktig rolle i å møte utfordringene knyttet til barnefattigdom.
Konsekvenser av fattigdom for barn
Fattigdom i Norge handler ikke nødvendigvis om mangel på det mest grunnleggende, men om ulikhet i muligheter. Barn som vokser opp i lavinntektsfamilier har mindre tilgang til fritidsaktiviteter, ferieopplevelser og andre goder som gir trygghet og utvikling. Mange opplever sosial isolasjon, skam og mindre stabilitet hjemme. Dette påvirker både deres fysiske og psykiske helse, språkutvikling, skoleprestasjoner og fremtidsmuligheter.
Forskning viser at sannsynligheten for å utvikle angst, depresjon og adferdsproblemer er seks ganger høyere hos barn fra økonomisk utsatte familier. Fattigdom setter barna i en situasjon hvor de ofte faller utenfor fellesskapet, noe som kan prege dem både i oppveksten og videre inn i voksenlivet.
Barnehagen som utjevner
Barnehagen er en av samfunnets viktige arenaer for sosial utjevning. Her kan alle barn, uavhengig av bakgrunn, få tilgang til læring, utvikling og fellesskap.
- Språkutvikling og læring
For barn fra lavinntektsfamilier, og spesielt barn med minoritetsbakgrunn, kan barnehagen gi ekstra støtte til språkutvikling gjennom daglig språkstimulering, lesing og samtale. Dette bidrar til å forberede barna til skolestart, slik at de stiller mer likt med andre barn når de begynner på skolen.
- Sosial deltakelse
Barnehagen er en arena hvor barn kan bygge vennskap og lære viktige sosiale ferdigheter som samarbeid, empati og respekt. Gjennom aktiviteter og lek får barna muligheten til å delta i fellesskapet på lik linje med andre.
- Tilgang til mat og aktiviteter
Ved å tilby næringsrike måltider og organiserte aktiviteter som musikk, idrett og kunst, kan barnehagen bidra til å redusere økonomiske forskjeller. Dette sikrer at alle barn får opplevelser og læring som kan være kostbare utenfor barnehagen.
- Tidlig innsats
Barnehagen har en unik mulighet til å identifisere barn som trenger ekstra støtte, enten det gjelder språk, læring eller emosjonelle utfordringer. Ved å sette inn tidlige tiltak kan vi hindre at små utfordringer vokser seg større og påvirker barnas fremtid.
Tverrfaglig samarbeid og støtte til familier
Fattigdomsproblematikken er kompleks og krever en helhetlig tilnærming. Barnehagen må samarbeide med ulike tjenester og organisasjoner for å gi barna og familiene den støtten de trenger. Dette kan innebære:
- Informasjon om lavterskeltilbud og frivillige aktiviteter gjennom aktører som Røde Kors.
- Veiledning til foreldre om hvordan de kan støtte barnas læring hjemme.
- Et inkluderende foreldresamarbeid som sikrer at alle føler seg sett og hørt, uavhengig av språk- eller utdanningsnivå.
Helsefremmende og robuste barn
Ulna barnehagens hovedsatsing:
«Se meg- vær der for meg»
«Vi skal gjøre barn robuste gjennom psykisk og fysisk helsefremmende arbeid. Som glødende engasjert samfunnsaktør gir vi barna det beste utgangspunktet for livsmestring»
Satsingen innebærer målrettet jobbing med sosial utjevning, likeverd og inkludering. Alle barn skal bli sett, hørt, anerkjent og respektert. Vi legger vekt på å være helsefremmende for alle; barn, foreldre og ansatte!
Ulna Barnehagene skal være fysisk og psykisk helsefremmende barnehager. Gjennom fokus på fysisk aktivitet, god samspillskvalitet, lekbasert læring, språkstimulering og sosial deltakelse ønsker vi å forberede barna til skolestart og til livet. Barnehagen skal være et sted hvor barna føler seg trygge, verdifulle og ivaretatt, med voksne som fungerer som positive rollemodeller.
Ved å møte utfordringene knyttet til barnefattigdom med tidlig innsats, inkludering og tverrfaglig samarbeid, kan vi bidra til å redusere sosiale forskjeller og gi alle barn muligheten til å realisere sitt fulle potensiale.
Ulna Barnehagene ønsker å være en ambassadør for denne viktige satsningen. Sammen kan vi bidra til et samfunn der alle barn har like muligheter til læring, utvikling og et godt liv.
I dagens Norge står vi overfor flere humanitære utfordringer, og blant de mest presserende er barnefattigdom.