Kompetente medarbeidere

I ULNA er kompetente medarbeidere den viktigste ressursen og vi legger til rette for kompetanseheving for alle ansatte, bl.a. gjennom veiledning for alle nyutdannede pedagoger, felles planleggingsdag, kurs, lederutviklingsprogram, samt etter- og videreutdanning. Alle ULNA- Barnehagene deltar også i ulike prosjekter gjennom regional kompetanseordning for barnehager.

Klokkergaarden barnehage i Drammen har et mangeårig prosjekt i samarbeid med Universitetet i Sørøst- Norge, forankret i barnehagens økopedagogiske verdigrunnlag. I den “livskraftige barnehage” med det gode møte mellom kultur, natur og mennesker utforsker de ansatte sitt eget “økoselv”, som en forutsetning for å hjelpe barna med det samme.

Øvrige barnehager i Oslo og Viken: Har i 2023 startet et 3- årig samarbeid med Handelshøyskolen BI. Med tema “ledelse av kompetanseutvikling om samspillskvalitet”. Det første året legges pop med observasjon av samspillskvalitet på hver avdeling, samlinger på BI for de pedagogiske lederne og prosesser i den enkelte barnehage.

I Agder inngår Villa Snøringsmoen i et prosjekt med Universitetet i Agder, i samarbeid mellom Lillesand og Birkeland kommune. Prosjektet har fokus på ledelse og metoder for å drive kompetanseheving. Skinsnesheia deltar i prosjekt for kommunale og private barnehager i Lindesnes kommune, med region Kristiansand og Universitetet i Agder. Satsingsområdene i prosjektet er digitalisering, inkludering, språk/lesing/skriving og entreprenørskap.

I Innlandet deltar Vang og Brovold i kompetanseløftet spesialpedagogikk og inkluderende praksis, med fokus på et trygt og godt barnehagemiljø, der inkludering sees på som en stor del av kompetansehevingen. Prosjektet er i samarbeid med Universitetet i Stavanger.

I Bergen er Lekeklossen- barnehagene i oppstartsfasen av et prosjekt i samarbeid med Universitets- og høgskolesektoren på Vestlandet. De er i prosess med utarbeidelse av plan for tema, innhold og organisering.

I Nordland inngår Kvitre i et samarbeid med Nord Universitet, i nettverk med andre private og kommunale barnehager. Fokus i prosjektet i år er på lek, lekemiljø, samspill og samisk perspektiv og kultur.